Internet zrewolucjonizował rynek e-commerce. Dzięki temu każdy produkt jest na wyciągnięcie ręki. Sklepy internetowe kuszą klientów swoimi ofertami. Zanim cokolwiek kupimy, warto poznać swoje prawa i obowiązki sprzedawcy, żeby uniknąć przykrych niespodzianek.

W Polsce działa ponad 12 tysięcy sklepów internetowych. Znaczna część klientów, żeby zaoszczędzić kupuje na aukcjach internetowych lub od prywatnych dostawców. Tego typu zakup wiąże się z dość dużym ryzykiem. Dlatego robiąc zakupy przez internet, lepiej korzystać ze sprawdzonych sklepów internetowych, które posiadają jasno sprecyzowany regulamin. Tego typu zakupy są bezpieczne i unikniemy kłopotów.

Czy możemy oddać towar, który nam się nie podoba?

W tradycyjnych sklepach obowiązują przepisy, które nie dają możliwości zwrotu towaru pełnowartościowego. Niektóre sklepy stosują tego typu praktykę – zwrot w określonym terminie, lecz jest to tylko dobra wola danego sklepu. Inaczej to wygląda podczas zakupów online. Obowiązuje tutaj prawo internetu – tzw. wewnętrzny regulamin, który stosuje każdy sklep internetowy. Dlatego zanim, coś kupimy, warto przeczytać i zapoznać się z takim regulaminem.

Prawo ogólnikowo określa, że kupując w sklepie internetowym, mamy termin – 10 dni do zwrotu towaru, bez podania przyczyny. Ogólne zasady mówią, że możemy odstąpić od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od daty otrzymania produktu. Towar należy, wtedy odesłać w terminie 14 dni. Większość sklepów oferujących markowe produkty jest bardziej elastyczna i bardziej wiarygodna. Posiada wydłużony termin zwrotu towaru. Kupując markowe buty, mamy możliwość zwrotu do 100 dni, zwroty są darmowe, bez ponoszenia żadnych konsekwencji.

To, co powinieneś wiedzieć na temat reklamacji

Przepisy dotyczące reklamacji towaru dotyczą zarówno tradycyjnych zakupów jak i kupowanych online. Obowiązkiem sprzedawcy jest rozpatrzenie reklamacji w przeciągu 14 dni. Jeżeli reklamacja nie zostanie rozpatrzona w określonym terminie, mamy prawo ubiegać się o zwrot kosztów za zakupiony towar.

To warto wiedzieć

Za niezgodność towaru zgodnego z umową odpowiada sprzedawca przez okres 2 lat od momentu zakupu (art.10 ust.1. ustawy konsumenckiej). Część sprzedawców, próbuje ominąć ten przepis powołując się na art. 4 ust.1 ustawy. Ustawa mówi, że w przypadku, kiedy produkt jest niezgodny przed upływem 6 miesięcy od momentu wydania towaru, istnieje domniemanie, że zaistniało ono w chwili wydania. Nie precyzyjne prawo komplikuje, dlatego warto się zdać na wiarygodność sklepu internetowego, który posiada jasno i precyzyjnie określony regulamin, czyli własne „prawo internetowe”. W takim sklepie warto kupować przez internet, natomiast e-zakupy staną się przyjemnością, a nie rozczarowaniem.

Reklamacja towarów przecenionych i w promocji

Wiele sklepów tradycyjnych lub internetowych podczas wyprzedaży lub promocji stosuje niedozwolone praktyki – podaje informacje, że tego typu towar nie podlega reklamacji. Tego typu podejście do klienta, powoduje stratę i negatywne opinie o sprzedawcy – WIELKI BŁĄD!!!

Każdy wadliwy produkt kupiony zarówno na wyprzedaży, jak i w promocji, mamy prawo reklamować!!! Istnieje pewne odstępstwo. Obniżenie ceny towaru jest przyczyną wady. W takim momencie sprzedawca powinien nas poinformować. Możemy go, wtedy poddać reklamacji, gdy nasze roszczenia dotyczą innej wady.

Kupując towar przez Internet, lepiej jest dokonywać e-zakupów w sprawdzonych sklepach internetowych, niż na aukcjach prywatnych. Powód jest bardzo prosty, e-zakupy są bezpieczne, a sprzedawcy internetowi respektują umowne prawo internetowe, które jest elastyczne i dostosowane do potrzeb klienta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ